Unde facem safari în Sri Lanka? Am vizitat 3 parcuri nationale si va povestim despre ele

Pentru circuitul nostru în Sri Lanka, una dintre provocări a fost să alegem cel mai bun loc pentru safari.

Am decis, în final, să vizitam 3 parcuri naționale, toate recunoscute a fi dintre cele mai bune pentru observarea de elefanți, leoparzi, ursi leneși, păsări și alte animale.

• Parcul Național Wasgamuwa, în zona Sigiriya - Dambulla
  • Parcul Național Udawalawe, accesibil din Ella și zona de litoral/sud -vest
  • Parcul Național Yala, în zona de sud

Ne-ar fi plăcut să includem și Parcul Național Wilpattu, primul parc național din Sri Lanka, dar în cele 14 zile petrecute în Sri Lanka nu am ajuns deloc spre zona de nord a insulei.

Urma să aflăm că, deși toate oferă același serviciu - safari/ observare de animale, experiența este diferită.

Ce poți vedea în safari în Sri Lanka?

• 3 specii mari - elefant, leopard si urs lenes
  • dintre cele mici - păun (specie protejată prin lege, dar și cu importanță religioasă), maimuțe ( languri și macaci), Hornbill gri de Sri Lanka, pangolin, loris, căprioare
  • nu se poate vedea la safari în Sri Lanka: girafe, hipopotami, lei, tigri și altele decât cele enumerate mai sus

Este garantat că veți vedea păuni, languri și macaci, hornbill, căprioare chiar în sălbăticie, fără a intra în parcuri naționale. Și cel mai probabil pe cele 3 mari - elefant, leopard și urs leneș- în unul dintre parcurile naționale.

Elefantul din Sri Lanka (Elephas maximus maximus) este una dintre cele trei subspecii recunoscute ale elefantului asiatic. Din 1986 a fost listat ca fiind pe cale de dispariție de către IUCN. Specia este amenințată în primul rând de pierderea, degradarea și fragmentarea habitatului.

• 400-500.000 populația de elefanți la nivel mondial, din care 415.00 în Africa și cca 40.000 în Asia; 40-50.000 de elefanți trăiesc în sălbăticie
  • comparativ, la nivelul anului 1800 erau 26 de milioane de efefanti numai în Africa
  • 7500 elefanți în Sri Lanka; majoritatea trăiesc în parcuri naționale, dar sunt și elefanți sălbatici
  • Sri Lanka are cea mai mare densitate de elefanți din Asia.
  • 318 de elefanti au murit în 2020 ( 407 in 2019) în urma conflictului cu omul, deseori pentru că distrug culturile agricole

Leopardul din Sri Lanka (Panthera pardus kotiya) este o subspecie de leopard originară din Sri Lanka.
Din 2020, leopardul din Sri Lanka a fost inclus ca fiind vulnerabil pe Lista Roșie a IUCN, deoarece populația este estimată la cca 1000 de indivizi maturi și este probabil în scădere.

• populatie la nivel mondial: 700.000 de leoparzi africani, 12-1300 de leoparzi indieni, cca 2000 de leoparzi în IndoChina, cca 1000 de leoparzi in Pakistan, cca 500 de leoparzi în Insula Java, cca 50 de leoparzi în Oman, 19-26 de leoparzi amur În Rusia

• cca 1000 de leoparzi în Sri Lanka
  • se pot vedea în Parcurile Nationale Wilpattu, Yala și Kumana. Yala este considerat cel mai bun loc de a vedea leoparzi în Sri Lanka, cu o populatie estimată la cca 50 de leoparzi.
  • din 2010, peste 90 de leoparzi au fost uciși de oameni în Sri Lanka, fie din greselă (capcane puse pentru alte animale), fie intentionat (de obicei prin otrăvire, dacă leopardul este considerat periculos pentru animalele domestice)

Ursul leneș ((Melursus ursinus) este o specie de urs mirmecofag originară din subcontinentul indian. Se hrănește cu fructe, furnici și termite. Este listat ca Vulnerabil pe Lista Roșie a IUCN, în principal din cauza pierderii și degradării habitatului.

• cca 20.000 de exemplare trăiesc în Bhutan,India,Nepal și Sri Lanka
  • cca 500-1000  de exemplare se găsesc în Sri Lanka
  • îsi împarte arealul cu leopardul - veți vedea urs leneș în parcurile în care sunt și elefanți

Când să mergem în safari în Sri Lanka? Dimineața sau seara?

Ca regulă generală, parcurile se deschid la 6 am și se închid la 6 pm. Se fac ture de safari de 3 ore (dimineața 06.00 - 09.00 am) sau după amiază/seara  ( 15.00 - 18.00) sau ture full day. Noi am ales turele de 3 ore. Majoritatea turiștilor aleg această opțiune.

Cu toate că am întrebat constant daca este mai bine să mergi dimineața sau seara, nimeni nu ne-a dat rețeta perfectă.  Concluzia noastră a fost că este ideal să îți aranjezi safariul în functie de programul tău, dar ținând cont de câteva aspecte

1. Dacă vrei să faci fotografii, este recomandat safari de după amiaza. Când soarele începe deja să apună lumina este superbă.
  2. Urmărește vremea - dacă plouă, este posibil ca animalele să iasă mai puțin. Alege acea parte a zilei fără ploaie.
  3. Animalele sunt mai active de dimineața, teoretic sunt șanse mai mari să vezi wildlife de dimineață. Noi am văzut însă mult mai multe animale după amiază și cel mai tare ne-a plăcut să vedem elefanții cum se răcoresc la lac, după amiaza.

Pentr noi, safari de după amiaza s-a dovedit a fi varianta ideală pentru Sri Lanka.

Care a fost cel mai frumos safari în Sri Lanka?

Dificil de spus, toate trei au fost diferite.

1. Parcul Național Wasgamuwa, Sri Lanka

Suprafață: 393.2 km²
Deschis în: August 7, 1984

De ce l-am ales: este unul dintre parcurile în care se văd frecvent turme de elefanți. Are cca 150 de elefanți. Leopard și urși leneși sunt rari, cu sanse mici de a îi vedea. Loc împortant pentru păsări. Este accesibil din zona Dambulla - Sigiriya.

Cum a fost experiența:
A fost primul parc vizitat iar experiența ni s-a părut uimitoare. Este parcul în care am văzut cele mai multe animale (variate) și ne-am simțit cu adevărat norocoase. Nu însă dintre cele mari / nu elefant, nu urși leneși și numai 2 elefanți. Șoferul spunea ca după amiaza se vad aici elefanți mulți.

Este mai putin cunoscut turiștilor și oferă o experiența personală. Noi am fost probabil  singurii turiști la safariul de dimineață în ziua aceea (noiembrie 2021, început de sezon, redeschiderea post restricții de călătorie din cauza pandemiei). De fapt, și cei de la hotel ne spuneau că suntem primii turiști europeni post restricții pandemice. Prin comparatile, la Yala, am stat la cozi.

2 elefanți, hrănindu-se, si am mers foarte aproape de ei
1 crocodil
căprioare (multe, aproape)
hornbill (mulți, sunt spectaculoși și foarte gălăgioși)
păuni (mulți)
maimuțe (macaci și languri)
varan

Concluzie:
Recomandăm  Parcul Național Wasgamuwa dacă călătoriți în Sri Lanka în vârf de sezon și doriți să evitați aglomerația.

Elefanți în Parcul Național Wasumaguwa, safari de dimineața

2. Parcul Național Udawalawe

Suprafață: 308.2 km²
Deschis în: June 30, 1972
De ce l-am ales: găzduiește cca 500 de elefanți și este locul în care trebuie să mergi dacă vrei să vezi elefanți

Cum a fost experiența:
Nici nu am ajuns în parc și am văzut un elefant. Soseaua trece pe lângă parc, iar parcul este împrejuit cu gard electric, pentru a ține elefanții departe de culturile agricole. Unii dintre ei s-au obișnuit însă să iasă la gard, unde primesc mâncare de la turiști, cu toate că este de la sine înteles că animalele sălbatice nu trebuie hrănite. 2 rangeri au venit la scurt timp și l-au gonit către parc.

Și ziua a continuat în felul acesta. Am văzut în total 30-40 de elefanti, solitari (masculi) sau în turme (femele), i-am văzut aproape, i-am văzut jucându-se la iaz, unul dintre ei s-a pus în mijlocul drumului și ne-a cerut taxa de drum :). A fost pachet complet și o experientă uimitoare.
A fost safari de după amiaza.
Am văzut apoi și crocodil, și șacal. Și am stat cam 10 min după un păun să își termine dansul. Totul în tihnă, liniștit, fără a stresa animalele. Au fost 5-7 jeepuri în ziua aceea în Udawalawe.

30-40 de elefanți, unul a venit chiar lângă jeepul nostru
varan
mangustă
ibis, green bee eater, șoimi ( șerpar și pescar), king fisher, păsări țesător

Concluzie: Dacă sunteti interesați de elefanți, acesta este parcul, dintre toate nouă acesta ni s-a părut cel mai potrivit pentru experiența de safari.

Elefanți în Parcul Național Udawalawe, safari după amiaza

3. Parcul Național Yala

Suprafață: 978.8 km² (al doilea cel mai mare, după Wilpattu National Park)
Deschis în:  1900 (si apoi 1938 - Wilpattu National Park)
De ce l-am ales: leoparzi și urși leneși. Este cel mai frumos, cel mai cunoscut și cel mai vizitat.

Cum a fost experiența:

Yala este cel mai vizitat parc național. Are ceva mai putini elefanți fața de Udawalawe ( 300-350), dar aici vei găsi și leopard și urși lenesi.

În plus, este cel cu peisajul cel mai spectaculos și se află chiar lângă ocean, ceea ce face ca totul să fie incredibil de frumos, chiar dacă nu vezi niciun animal.

Și aici am întalnit un elefant pe drum, doar că nu mai era dincolo de gardul electric, ci chiar pe șosea. Am așteptat și a plecat. Sunt cunoscuți câțiva - s-au obișnuit să ceară taxă turiștilor. Se pun în șosea pentru a primi mâncare. Apoi îți poți continua drumul.

La Yala este cu totul altă poveste față de Udawalawe. Aici este miza cea mare - leopardul, aici vin cei mai mulți turiști, aici sunt jeepurile cele mai bune. Șoferii comunică între ei, primul care vede leopard sau urs anunță și pe ceilalți, jeepurile se strâng acolo și se stă la pândă până animalul iese. Este rapid, este cu adrenalină, te simți ca într-un film cu James Bond. Dar este și singurul parc în care am văzut animale călcate de jeepuri - un șarpe  și un soricel.

leopard
cca 20 elefanți
2 crocodili
hornbill (mulți)
păuni (multi)
maimuțe (macaci și languri)
3 șacali
porc mistreț
cocoș srilankez (simbol național)

Concluzie:
Yala este cel mai ofertant parc național din Sri Lanka, nu trebuie ratat. În sezon este aglomerat. Rugati șoferul să conducă prudent, cu grijă față de animale.

Parcul Național Yala - Sri Lanka. Aici am văzut leopardul. Pentru fotografii bune la leopard trebuie un telefon/ aparat foto bun :).